„Recapitulare” la un blocaj de 5 ani. Proiecte de drumuri de importanță vitală pentru Dâmbovița cu soluții din teritoriu, dar cu tergiversări nepermis de mari de la Guvern

Situația celor mai importante proiecte dâmbovițene ce vizează modernizări, reabilitări sau lărgiri de drumuri, vitale pentru economia județului, este în continuare neclară și „în coadă de pește”, iar social democratul Ionuț Săvoiu, fost administrator public al județului, actual consilier județean și vicepreședinte PSD Dâmbovița, care urmărește aceste proiecte de la primii pași și le cunoaște de la a la z, consideră că este nevoie urgentă ca premierul Florin Cîțu și ministrul Transporturilor să se aplece asupra lor și să găsească soluții, mai ales că ele sunt într-un stadiu avansat sau chiar finalizat cu procedurile preliminare realizării în sine.

A treia procedură de contractare la Bâldana-Titu

„Vreau să vă reamintesc unde suntem cu proiectele acestea de care tot vorbim de ani de zile… Cu Bâldana-Titu suntem încă în procedură de contactare, vreau să vă spun că este a treia procedură cea la care se lucrează acum, prima a pornit prin 2015, deci după 6 ani încă nu există un contract pentru Bâldana-Titu, deși așa cum se vede din propunerea de buget de anul acesta există o sumă pentru acest drum, prevăzută ca și credit angajament, de circa 305 milioane lei. Asta este suma angajament pe proiect, în întregimea lui, din care vine ca sumă din fonduri cu finanțare externă nerambursabilă aproape toți banii necesari derulării proiectului”, a reamintit Ionuț Săvoiu.

Situația la proiectul Bâldana-Târgoviște-Sinaia, tot neclară

„La fel, la proiectul Bâldana-Târgoviște-Sinaia suntem într-o situație contractuală neclară, încă neprecizată oficial, printr-un comunicat al CNAIR… Au fost niște declarații la începutul anului ale ministrului și o presupusă reziliere a contractului. De asemenea eu cred că este o chestiune care trebuie să fie clarificată în mod oficial de guvernul actual, dacă acest proiect este anulat sau nu. Mai ales că există două loturi în cadrul acestei investiții, este un proiect de la Bâldana la Târgoviște și unul de la Târgoviște la Sinaia. Problemele ridicate în comunicarea ministrului Transporturilor se refereau la traseul drumului pe zona de sud, unde dânsul consideră că modernizarea drumului nu ar trebui făcută pentru că trece prin localități. Vreau să precizez încă o dată, am mai făcut-o și în scris cu alte ocazii, aproape jumătate din traseu nu trece prin localități, proiectul de modernizare implică rezolvarea unor elemente de siguranță a circulației, pe care drumul actual nu le are și zilnic constatăm un număr nenumărat de accidente care vin din aglomerarea de pe traseu și depășiri nepermise sau în situații limită care se transformă într-un accident fatal. De asemenea, proiectul are în vedere rezolvarea joncțiunilor cu celelalte drumuri de interes județean sau de interes local prin sensuri giratorii, în așa fel încât traficul să decurgă normal și să nu aibă loc accidente, toată lumea are în memorie accidentul tragic de acum câțiva ani de la Nucet și accidentele în lanț din zona drumului local Văcărești-Lazuri. Aceste lucruri vor fi rezolvate, dacă proiectul se desfășoară, și vom salva vieți omenești.

De asemenea, proiectul prevede realizarea scurgerilor pluviale în localități, trotuare și relocarea rețelelor de utilități din zona drumului în zona trotuarelor sau a spațiilor publice adiacente drumurilor.

Vreau să mai desființez o temă care permanent a fost pusă în atenție de cei care încearcă să frâneze acest proiect… Există o soluție care nu implică mutarea traseului de linie electrică aeriană de înaltă tensiune de la Conțești până la intrare în Târgoviște, soluția actuală a proiectului prevede extinderea la 4 benzi excentric față de acest drum”, a detaliat social democratul.

Semnal: Fișa de buget a „prim-ministrului tăierilor bugetare” indică faptul că sumele reprezintă „ori praf în ochi, ori încearcă să ascundă o situație reală a acestui proiect aflat în stare de blocaj permanent în ultimii 5 ani”

Totodată, Ionuț Săvoiu a ridicat și problema finanțărilor pentru aceste drumuri: „Vreau să spun că și acest drum (Bâldana-Târgoviște-Sinaia) are o finanțare din fonduri externe de circa 2 miliarde lei și întregul buget este practic asigurat în mare parte de fonduri nerambursabile. Proiectul de buget de anul acesta prevede cea mai mare parte a sumelor pe credite angajament. Ce înseamnă acest lucru? Că sumele necesare dezvoltării acestor investiții sunt derizorii, avem pentru Bâldana-Târgoviște o sumă de 6 milioane lei, total disproporționat față de valoarea proiectului, iar la Titu avem o sumă de 2 milioane lei. Deci sumele sunt derizorii și, zic eu, arată faptul că aceste lucrări nu sunt contractate sunt încă în fază de contractare, fiind pe procedură Design&Build urmează faza de proiectare practic în cursul lui 2021. Ce înseamnă asta de fapt? Toată lumea știe că între execuția bugetară și prevederea bugetară poate să fie o diferență mare, de la zero la maxim practic. Sunt foarte multe proiecte prevăzute în buget care nu se implementează sau proiecte care cu sume rezonabile se implementează. Deci lucrurile sunt foarte neclare pentru noi și această fișă de buget a prim-ministrului tăierilor bugetare, a prim-ministrului Cîțu indică faptul că sumele reprezintă ori praf în ochi, ori încearcă să ascundă o situație reală a acestui proiect aflat în stare de blocaj permanent în ultimii, zic eu, 5 ani, de când proiectele practic sunt pe rolul implementării a CNAIR.

O colaborare a administrației județene cu Ministerul Transporturilor, propusă deja de președintele CJD, Corneliu Ștefan

Totuși, prezența acestor proiecte în buget poate să fie și o justificare a faptului că ele legal sunt aprobate, iar potrivit lui Ionuț Săvoiu, ”au toate aprobările necesare, au toate motivele din punct de vedere legal ca ele să se implementeze, dar evident, lipsa de acțiune, întârzierea, nejustificată de multe ori, duce ca bugetul să nu fie executat și să rămânem doar în fază de angajament bugetar și nu în fază de credit bugetar, atunci când intri în implementare. I-aș solicita premierului Cîțu să poarte o discuție cu ministrul Transporturilor și să găsească formulele optime ca aceste proiecte să intre cât mai urgent în implementare, deoarece pentru Dâmbovița sunt absolut necesare în vederea dezvoltării vieții economice și a recuperării decalajelor față de alte județe din jur. În loc de a continua filozofările pe oportunitatea acestui proiect, soluțiile alese, gradul de calitate a proiectelor, mai degrabă s-ar gândi cum să găsească metode să pornească contractări, să dea drumul la licitație pe tronsonul Târgoviște-Sinaia, să agreeze cu contractorii termene în așa fel încât proiectele să poată să fie realizate în paralel cu execuția și să nu așteptăm încă un an de zile până la finalizarea proiectului sau să ajungem în situația de a crea proiecte alternative cu perspectivă de implementare peste următorii 10 ani. Eu nu cred că în momentul de față găsirea unei soluții alternative pentru scoaterea traficului din Răcari-Tărtășești- Conțești ar trebui să blocheze acest proiect. Mai mult decât atât, știți bine că președintele Consiliului Județean Dâmbovița, Corneliu Ștefan, în decembrie, a propus CNAIR parteneriat pentru realizarea unor soluții ocolitoare atât în zona Răcari, cât și în zona Pucioasa- Fieni, strict legate de DN71. Eu cred că asta este adevărata temă de discuție, cum județul Dâmbovița poate intra într-un parteneriat cu Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, cu soluțiile specialiștilor de acolo, în așa fel încât să rezolvăm și problema traficului din localități pe care ministrul a lansat-o în nenumărate postări publice în cursul anilor trecuți și în poziția care a exprimat-o la începutul anului”, a declarat Ionuț Săvoiu.

Soluții sunt, trebuie doar puse în practică

În concluzie, social democratul are și soluțiile pentru ieșirea din acest blocaj: „În primul rând ar trebui ca Hotărârea de Guvern de expropriere, care a fost inițiată și pusă în dezbatere publică în martie 2020, să fie aprobată în Guvern, ca să consfințim o dată pentru totdeauna că acest proiect se va face, să se clarifice situația contractelor, dacă există în situația de față un contract cu o companie pentru realizarea Bâldana-Târgoviște, și în caz că nu se mai poate face nimic să se reliciteze acest proiect, să se urgenteze reluarea procedurii de achiziție pe sectorul Târgoviște-Sinaia și, nu în ultimul rând, să se comunice un răspuns oficial la solicitarea din decembrie a Consiliului Județean Dâmbovița, transmisă către conducerea CNAIR și de la CNAIR transmisă către ministrul Transporturilor.

Mi-aș dori ca întreaga comunitate dâmbovițeană să fie foarte atentă la ce se întâmplă cu aceste investiții majore și să se exprime foarte deschis, cu subiect și predicat, pe acest subiect, deoarece am văzut, pe de-o parte, poziții foarte tranșante din partea acelora care efectiv au inițiat și au depus eforturi pentru realizarea acestor proiecte și, pe de altă parte, luări de poziții ale lăudătorilor de serviciu ai USR. Trebuie să înțeleagă că, în loc de un proiect matur, legal, în curs de contractare, vom avea două proiecte noi, unul de la zero, pe un traseu care nu este încă definit, iar aprobarea traseului și realizarea formalităților poate să dureze ani de zile, iar pe de altă parte, un proiect care trebuie să-l refacem, de modernizare a drumului Bâldana-Târgoviște și Târgoviște-Sinaia, care aruncă de fapt modernizarea rețelei de drumuri naționale din județul Dâmbovița la un termen de realizare în perspectiva următorilor 5-10 ani. Mi-aș dori foarte mult ca mediul de afaceri din Dâmbovița, organizațiile nonguvernamentale, să se pronunțe pe acest subiect și să ia poziție”, a transmis Ionuț Săvoiu.

leave a reply