Senator Adrian Țuțuianu: „Pro România nu va vota pentru prelungirea stării de urgență. În motivarea prelungirii acestei stări, Guvernul și Președintele își recunosc incapacitatea de a gestiona criza din sănătate și referirea la economie este doar în treacăt”

Astăzi, 16 aprilie, la ora 14:00, are loc ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului având ca obiect încuviințarea prelungirii stării de urgență, decizie statuată de președintele României prin Decretul 240 din 14 aprilie 2020 pentru încă o perioadă de 30 de zile. Senatorul Pro România, Adrian Țuțuianu, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă online că parlamentarii formațiunii politice pe care o reprezintă nu vor vota pentru prelungirea stării de urgență. Acesta a prezentat și motivele pentru care Pro România a luat această decizie de a nu vota pentru adoptarea Decretului 240/2020. Senatorul susține că înainte de emiterea Decretului, președintele ar fi trebuit să se consulte cu partidele politice, nu să le sfideze, lucru pe care îl face și cu Parlamentul, dar și cu societatea civilă.

De asemenea, senatorul Adrian Țuțuianu susține că în motivarea prelungirii stării de urgență președintele Iohannis și Guvernul își recunosc incapacitatea de a gestiona criza din sănătate și nu vorbesc doar în treacăt despre problemele din economie.

Senatorul Țuțuianu a prezentat pe larg argumentele pentru care Pro România nu va vota în Parlament prelungirea stării de urgență.

„Astăzi poziția noastră este aceeași de acum câteva zile, nu vom vota pentru prelungirea stării de urgență, vom fi probabil singurul partid care adoptă această decizie, dacă ne raportăm la declarațiile publice și la votul exprimat de reprezentanții celorlalte partide politice în comisiile de specialitate avizatoare ale proiectului de lege.

Câteva observații de fond:

  1. Președintele Klaus Werner Iohannis se dovedește incapabil de dialog politic pe tema stării de urgență. Consultarea reală cu partidele politice parlamentare era necesară. În ultimul an președintele a organizat mai multe consultări, de fiecare dată ele au fost formale și au urmărit doar impunerea punctului de vedere propriu. Domnul Iohannis a ales și de data aceasta soluția sfidării partidelor politice, ignorarea Parlamentului și a societății civile.
  2. Prelungirea stării de urgență se face cu votul PSD, care a cedat într-un fel unui tip de șantaj politic al președintelui României. Solicitările PSD din raportul întocmit de comisiile avizatoare nu au nicio valoare juridică, ele fac parte doar dintr-un joc de imagine pe care îl promovează acest partid. „Una fumăm și alta vorbim”, cam asta e poziția PSD.
  3. Ceea ce a făcut domnul Klaus Iohannis este un șantaj cu toate partidele, dacă nu votezi se trezesc unii să te acuze că ești criminal, că pui în pericol starea de sănătate a populației, dacă votezi ești complice la distrugerea economică a României pe termen mediu și lung.

Noi nu vom vota această prelungire a stării de urgență. Pro România este singurul partid politic care face opoziție reală și consistentă la actuala putere, nu am votat nici Guvernul 1, nici Guvernul 2 al lui Orban, nu am votat Decretul 195/2020 privind instituirea stării de urgență și nu votăm nici Decretul 240/2020 privind prelungirea stării de urgență.

Cu privire la Decretul 240/2020, câteva observații:

  1. Avem de-a face cu un act administrativ cu caracter normativ a cărui nelegalitate poate fi atacată la instanța de contencios administrativ, lucru pe care nu l-am spus doar eu, ci și nume importante ale științei dreptului românesc, că Decretul 240 încalcă dispoziții constituționale fundamentale. Prin acest Decret se resfrâng drepturi și libertăți fundamentale, se legiferează în domeniul justiției, președintele intervine în noi domenii de reglementare, cum ar fi starea civilă, funcționarea sistemului național de sănătate, derularea achizițiilor publice și chestiuni care privesc raporturile de muncă ale salariaților cu instituții publice, autorități publice sau cu societăți private
  2. Consecințele politice sunt aceleași, Parlamentul a fost uzurpat din rolul său constituțional, de putere legiuitoare.
  3. Controlul parlamentar asupra activității Guvernului este inexistent.
  4. Au fost suspendate norme juridice care privesc transparența administrației publice.

Președintele devine astăzi cel mai important jucător, prin încălcarea Constituției, el este și legiuitor, este și putere executivă și, iată, ia decizii și în domeniul care ține de puterea judecătorească. Este un lucru care ar trebui să îngrijoreze întreaga societate românească, care din păcate este foarte puțin sensibilă la ceea ce se cheamă democrație constituțională și stat de drept.

Dacă ne uităm la motivarea prelungirii stării de urgență, Guvernul și Președintele își recunosc incapacitatea de a gestiona criza din sănătate.

În Decret, referirea la economie este una în trecere, ca și cum problemele economice nici nu ar exista”, a precizat senatorul Pro România, Adrian Țuțuianu.

leave a reply