Ofertă educațională bazată pe divertisment și jocuri la Centrul after school Maris Târgoviște

   

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020

Axa prioritară 3: Locuri de munca pentru toti

Apelul pentru proiecte POCU/82/3/7/Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil non-agricol din zona urbană

Titlul proiectului:  ” Visul tău, afacerea de mâine!

Contract: POCU/82/3/7/105949

Sensibilizarea comunității față de problematica nevoii copilului de a fi asistat în a-și forma deprinderi dezirabile de petrecere a timpului liber, de a învăța, de a se comporta, de a se integra în grup și de a accepta diversitatea

Proiectul after school Maris are în vedere următoarele lucruri: desfășurarea unor activități care să corespundă dorințelor părinților, să fie în beneficiul copiilor și al școlii, dar care, și asta este miza cea mai importantă, să fie pe placul beneficiarilor direcți, adică al copiilor. Având în vedere că beneficiarii vin la „After School” după terminarea celor patru ore de școală și sunt deja obosiți, le vom propune activități specifice nivelului de dezvoltare al copiilor, care să-i solicite într-un mod plăcut recreativ, distractiv. Propunerea activităților va porni de la idea că ceea ce vor face aici, chiar și când este activitate de învățare să se insereze în program pe coordonate ludice, încercând antrenarea copiilor în activități care să le placă, să-i captiveze, să le câștige interesul. Jocurile amuzante, jocurile consumatoare de energie, activitățile de creație, jocurile care întăresc unitatea grupului, jocurile cu mesaj,  activitățile de întărire a abilităților emoționale etc, sunt foarte bine primite de copii.

Forma predominantă a activității în Centrul after school va fi este deci jocul, chiar activitățile noastre cu scop educativ vor lua forme ludice. Acesta nu va avea doar un scop recreativ ci și de educație morală, interculturală, estetică și fizică a beneficiarilor cunoscând importanța jocului în dezvoltarea psihologică și în educația copilului. Jocurile sunt „niște auxiliare ale educației, stimulente pentru spirit, pentru imaginație și dexteritățile motorii. În joc transpare în mod firesc pregătirea pentru viitor” (Adler). Un accent deosebit se va pune și pe dezvoltarea abilităților emoționale și sociale. Având în vedere că emoțiile stau la baza comportamentelor, accentual pus pe educația emoționala justifică încercarea noastră de a-i ajuta pe acești copii în îmbunătățirea abilităților emoționale și a competentelor sociale. Realitatea condensată se rezumă la: pierderea timpului în fața televizorului sau utilizarea excesivă a computerului, neglijarea, pericolul de a se lansa, în lipsa unui adult eficient care să-i monitorizeze activitățile, în acțiuni indezirabile, potențial periculoase.

Se identifică :

– Nevoia de a dezvolta și diversifica serviciile de tipul celor asigurate în cadrul programului after school, servicii pedagogice, suportive pentru copil și familie, de îngrijire.

– Nevoia de a crește accesibilitatea serviciilor de către beneficiari.

– Nevoia de a atrage resursă umană specializată în domeniul asistării psihopedagogice a școlarului mic.

– Nevoia de a informa și sensibiliza comunitatea în vederea eliminării prejudecăților și clișeelor cu privire la legătura dintre modul de a-și petrece timpul și comportamentul școlarului mic.

Programul « After School » promovează și sprijină prin materiale și mijloace corespunzătoare educația formală și non-formală a copiilor incluși în program într-un mod adecvat vârstei fiecărui beneficiar și potențialului lor de dezvoltare. Educația copilului începe odată cu nașterea sa, iar în acest proces educativ condiția esențială a dezvoltării fizice și psihice a copilului este dirijarea de către adult a oricărui demers. Activitățile educative, în esență, constau în:

– integrarea copilului în programul zilnic,

– ajutor la efectuarea temelor pentru a doua zi și a celor suplimentare,

– organizarea stării de veghe, oferirea de jocuri și jucării corespunzătoare vârstei,

– facilitarea relațiilor interpersonale dintre copii,

– dirijarea jocului individual și colectiv în atmosfera de comunicare stimulativă,

– supravegherea stării de sănătate,

– administrarea hranei, respectarea pe cat posibil a unor preferințe pentru alimente și jucării, realizarea igienei personale.

Educația motrică, intelectuală și socioafectivă a copilului se realizează prin :

– dezvoltarea motricității generale, a mersului, alergării, manualității,

– dezvoltarea senzorialității (văz, auz, tact) și a capacității perceptive,

– dezvoltarea inteligenței senzorio-motrice, a capacității de înțelegere,

– dezvoltarea capacității de comunicare, constituirea și dezvoltarea limbajului activ,

– formarea și lărgirea orizontului de cunoaștere, formarea și dezvoltarea conduitei de explorare a mediului înconjurător,

– formarea conduitei de joc individual și colectiv,

– formarea deprinderilor igienice și de autoservire.

Toate aceste activități se vor desfășura într-o ambianță plăcută, atitudinea caldă a personalului educativ fiind o condiție esențiala a însușirii cunoștințelor și deprinderilor de bază. Activitățile ludice reprezintă un element de sprijin în educație, la copilul între 7-11 ani multe deprinderi și cunoștințe fiind dobândite prin joc, iar valorificarea acestui instrument informativ-formativ presupune atribuirea unui conținut și programate finalități de dezvoltare a potențialului de cunoaștere afectiv și volitiv al personalității, având astfel un incontestabil rol terapeutic.

Urmărim câteva aspecte:

  • Însușirea unor abilități practice;
  • Stimularea creativității;
  • Jocuri educative;
  • Vizionarea de materiale cu caracter educativ;
  • Dezvoltarea abilităților de comunicare (verbală și nonverbală);
  • Exersarea și optimizarea abilităților relaționale;
  • Formarea de deprinderi sociale și comportamentale dezirabile din punct de vedere social;
  • Cointeresarea familiilor în activități de timp liber și de educație în scopul ameliorării relațiilor intrafamiliare (între copii și adulți)
  • Activități de timp liber și socializare în colaborare cu școala (excursii, tabere, vizite la muzee, expoziții etc);
  • Facilitarea integrării școlii în comunitate și medierea relațiilor părinți-școala în cazul familiilor „prea ocupate” sau a familiilor dezinteresate de educația copiilor lor;
  • Stimularea curiozității, imaginației și spontaneității.

leave a reply