Integrarea romilor în comunitate, incluziunea tinerilor etniei în structurile școlare, principalele teme discutate în cadrul Grupului de Lucru Mixt de la Prefectura Dâmbovița.

Drepturile romilor, integrarea acestora în comunitate, incluziunea tinerilor din această etnie în structurile școlare, au fost principalele teme abordate astăzi în cadrul ședinței lunare a Grupului de Lucru Mixt, găzduite de Instituția Prefectului, la care au participat reprezentanți ai mai multor instituții deconcentrate.

La acest moment, principala preocupare a autorităților și a reprezentanților acestei etnii este aceea de a-i convinge pe tinerii romi, dar și pe părinții acestora să urmeze o formă de învățământ, gimnazial, liceal, profesional, de ce nu, universitar, mai ales că există locuri speciale dedicate etniei în instituțiile educaționale din județul Dâmbovița.

Există deja activă la nivelul județului o campanie de informare, de „convingere” a tinerilor romi să meargă la școală și să beneficieze de toate avantajele oferite de stat. Prefectul județului Dâmbovița, Claudia Gilia, a anunțat că se va deplasa personal în comunitățile de romi pentru a sta de vorbă cu aceștia pentru că este nevoie de un efort comun pentru ca această campanie de incluziune școlară a romilor să-și atingă obiectivul, acela de a trezi interesul pentru școală a copiilor din minoritatea romă.

Și pentru că în societate încă mai există ideea preconcepută că tinerii din această etnie nu sunt capabili să performeze din punct de vedere educațional, „îndeletnicirile” lor înscriindu-se mai mult în sfera infracțională, în ședința de astăzi a fost invitat și Cristian Pădure, asistent universitar la Universitatea București, Facultatea de Limbii Străine, liderul organizației Partida Romilor Pro Europa Ciocănești, rom din „neamul Lingurarilor”, un exemplu că SE POATE dacă există dorință, voință și implicare…

Claudia Gilia, prefectul județului Dâmbovița: „Avem această preocupare de a lua cât mai multe măsuri pentru a pune în aplicare strategia Guvernului României de incluziune a cetățenilor români care aparțin minorității rrome. Avem câteva puncte pe ordinea de zi care sunt foarte importante să le cunoaștem și care ne ajută să continuăm bunele practici în acest domeniu.

Primul punct al ordinii de zi abordează măsurile afirmative destinate elevilor rromi în învățământul gimnazial, liceal, postliceal, universitar, dar și promovarea acestor măsuri”

George Puiu, inspector școlar pe probleme romilor: „Măsurile afirmative destinate elevilor romi sunt axate pe două componente, măsuri din puncte de vedere al ajutorului de tip social, cum ar fi acordarea de rechizite, acordarea de tichete, acordarea acelei burse profesionale sau a banilor de liceu, dar aceste măsuri se aplică tuturor cetățenilor aflați într-o situație de risc socio-economic, din care trebuie să recunoaștem că etnia romă are cea mai mare pondere, cel puțin în județul nostru, și acordarea măsurilor afirmative în ceea ce privește continuarea școlarizării. Aici avem trei componente, acordarea locurilor speciale pentru romi la admiterea în clasa a 9-a, la licee și școli profesionale, acordarea locurilor speciale pentru romi la școlile postliceale MAI și nu în ultimul rând, acordarea de locuri speciale la universități.

În ceea ce privește admiterea la licee și școli profesionale s-a început campania de informare atât a părinților, cât și a elevilor. Resursele umane folosite au fost atât în directorii de școli, cadrele școlare, diriginții, membrii Partidei Romilor Pro Europa, eu personal m-am deplasat în comunități, am folosit orice resursă posibilă pentru a informa copii și părinții. Până în momentul de față sunt eliberate 31 de recomandări. Sunt absolut convins că vor fi mult mai multe până la sfârșitul campaniei, care se termină pe 9 iunie. După părerea mea vor fi cel puțin 100 de recomandări eliberate.

O problemă este că, în ciuda faptului că unii dintre copii obțin recomandarea, nu erg mai departe pe admiterea computerizată, pe locurile de romi. Mulți au avut temerea că dacă încearcă să pună opțiunile pe locurile speciale adresate romilor și nu obțin locul pe care și-l doresc nu mai pot participa în prima etapă de repartiție computerizată, ceea ce nu este cazul… Până acum 3 ani era valabilă situația, dar acum Ordinul de ministru prevede un decalaj de cel puțin 2 zile între admiterea computerizată pe locurile romilor și prima etapă de repartiție computerizată.

Avantaje sunt foarte multe, locuri pentru romi, de exemplu, acordate de noi în baza Ordinului de ministru de admitere la clasa a 9-a, sunt 128 de locuri la licee și 37 locuri la școlile profesionale anul acesta”.

leave a reply