Doi ani de când județul Dâmbovița este condus de o femeie prefect, Claudia Gilia. Raportul de activitate al Instituției Prefectului pentru anul 2023.

S-au împlinit doi ani de când Instituția Prefectului Dâmbovița este condusă de Claudia Gilia, prima femeie prefect a județului, ocazie cu care a fost prezentat și un raport de activitate al anului 2023, un an plin de provocări, guvernat însă de transparență, implicare, dar și de acțiuni concrete menite să îmbunătățească viața dâmbovițenilor.

„În urmă cu doi ani, am depus jurământul pentru preluarea funcției de Prefect al Județului Dâmbovița.

De la începutul activității mele ca Prefect al Județului Dâmbovița, mi-am stabilit un obiectiv pe care l-am respectat zi de zi, și anume: să-i ajut pe toți dâmbovițenii să ducă o viață mai bună și mai sigură.

Am spus, încă de la învestire, că nu există soluții miraculoase, dar prin muncă și implicare directă, împreună cu echipa din Instituția Prefectului, am reușit să ducem la bun sfârșit zeci și sute de provocări în fiecare lună, iar cifrele pe care le voi prezenta în acest raport stau drept mărturie.

Ne-am ținut de cuvânt și am continuat să fim o instituție mai transparentă și mult mai aproape de oameni.

Le mulțumesc tuturor colaboratorilor și aparatului de specialitate din Instituția Prefectului, deopotrivă Președintelui Consiliului Județean, miniștrilor și secretarilor de stat, primarilor, consilierilor județeni și locali, partenerilor sociali și celor din societatea civilă pentru implicare și pentru toate eforturile depuse pentru ca județul nostru să se dezvolte, iar oamenii să beneficieze de servicii publice de calitate.

Mandatul meu se bazează pe prevederile legislației în vigoare. M-am implicat în toate proiectele care au ținut de actul de guvernare la nivel local și am asigurat coordonarea, colaborarea și integrarea serviciilor publice deconcentrate, am verificat legalitatea actelor administrative ale autorităților publice locale, am dispus controale și acțiuni de prevenție pe mai multe domenii și am fost, ori de câte ori s-a impus, în teritoriu, aproape de dâmbovițeni.”- CLAUDIA GILIA, prefect al județului Dâmbovița.

Potrivit prefectului Claudia Gilia, consilierii juridici au reprezentat Instituția Prefectului și Comisia județeană pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor Dâmbovița într-un număr de 381 dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată după cum urmează: Judecătoria Târgoviște – 74; Judecătoria Găești – 83; Judecătoria Răcari – 85; Judecătoria Moreni – 11; Judecătoria Pucioasa – 10; Curtea de Apel Ploiești – 25; Tribunalul Dâmbovița – 85; Alte instanțe – 8. De asemenea, a fost asigurată reprezentarea Prefectului județului Dâmbovița în cauza aflată pe rolul Tribunalului Dâmbovița privind litigiul de hotar dintre județul Dâmbovița și județul Prahova (Moroeni – Bușteni). În urma exercitării controlului de legalitate au fost apreciate ca nelegale 61 acte administrative din care: 48 hotărâri adoptate de consiliile locale și 13 dispoziții emise de primari. ,,În vederea anulării/revocării celor 48 hotărâri s-au formulat 35 acțiuni la instanța de contencios administrativ (9 finalizate cu soluție în favoarea Instituției Prefectului, 26 acțiuni fiind pe rolul instanței), respectiv 13 recursuri administrative. În urma recursurilor administrative autoritățile emitente au revocat 8 hotărâri, restul de 5 hotărâri urmând a fi analizate în următoarele ședințe ale autorităților administrației publice locale. În vederea anulării/revocării celor 13 dispoziții emise de primari s-au formulat 2 acțiuni aflate pe rolul instanței de contencios-administrativ, iar pentru 11 dispoziții s-au formulat recursuri administrative, în urma cărora au fost revocate de emitent 9 dispoziții, 2 fiind în curs de analiză. În ceea ce privește apostilarea documentelor, în anul 2023, au fost prelucrate, în vederea apostilării, un număr de 1.405 acte, din care: 1.056 pentru persoane fizice și 349 pentru persoane juridice. Cea mai mare parte a actelor prezentate în vederea aplicării apostilei a constat în acte de stare civilă (certificate de naștere, certificate de căsătorie, dovezi de stare civilă), urmate de caziere judiciare, acte de studii, acte care dovedesc calificarea într-o meserie, acte care atestă componența familiei, adeverințe stagiu cotizare pensie. În conformitate cu prevederile Memorandumului “Măsuri necesare pentru îmbunătățirea activității serviciilor publice”, eliberarea apostilei s-a făcut în termen de 2 ore de la înregistrarea cererii’’, a transmis prefectul Claudia Gilia.

Pe parcursul anului 2023, au avut loc 8 ședințe ale fondului funciar în cadrul cărora s-au adoptat 173 de hotărâri și au fost emise 47 de ordine de proprietate. În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, Comisia județeană pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor Dâmbovița a emis în conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicată, Legii nr. 1/2000, Legii nr. 247/2005, Legii nr.165/2013, Legea nr. 231/2018 cu modificările ulterioare precum și a normelor de aplicare a acestora, respectiv H.G. nr. 890/2005 și H.G. nr. 401/2013: – 280 acte de proprietate (titluri de proprietate și ordine prefect); – 651 ordine privind atribuire de teren în coproprietate indiviză conform art. 36 alin. (2)și (6) din Legea nr. 18/1991, republicată; – 233 titluri de proprietate, potrivit validărilor; – 45 titluri de proprietate – duplicat. În cadrul Secțiunii de îndrumare, informare, comunicare date, colectivul de lucru constituit pe lângă Comisia Județeană a formulat două cereri pentru suprafața de 53,50 ha. Cererile formulate către Agenția Domeniilor Statului au fost transmise în baza documentațiilor întocmite în conformitate cu prevederile Legii nr. 247/2005, Legii nr. 165/2013 și a normelor de aplicare a acestora, pentru predarea prin protocol către comisiile locale de fond funciar a suprafețelor de teren proprietate privată a statului aflate în administrarea A.D.S., suprafețe necesare finalizării retrocedării către persoane îndreptățite la reconstituirea dreptului de proprietate. Au fost transmise 17 documentații la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietății cu suprafața totală de  136,31 ha au fost transmise către ANRP în vederea acordării de măsuri compensatorii.

,,O documentație cu suprafața totală de 4,50 ha a fost transmisă către Ministerul Mediului în vederea demarării procedurii de adoptare a Hotărârii de Guvern privind schimbarea regimului juridic din domeniul public al statului în domeniul privat al statului pentru terenurile cu vegetație forestieră supuse restituirii către persoane îndreptățite la reconstituirea dreptului de proprietate. Acțiunile de îndrumare sau informare a comisiilor locale de fond funciar (24 de acțiuni) au fost realizate de Comisia județeană de fond funciar Dâmbovița, cu sprijinul colectivului de lucru constituit pe lângă aceasta, prin formularea unor Circulare (total – 6) transmise tuturor comisiilor locale sau adrese individuale (total – 18) transmise unor anumite comisii locale. Obiectul acțiunilor de îndrumare/informare au privit punerea în aplicare a actelor normative, constituirea unor documentații de retrocedare, punerea în aplicare a unor hotărâri judecătorești, modalități de retrocedare atunci când nu mai este posibilă pe vechiul amplasament, informații privind modificări ale legislației aplicabile în materia fondului funciar23 de adrese cu privire la aspecte ce țin de fondul funciar au fost transmise la Ministerul Finanțelor, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, Agenția Domeniilor Statului, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară – OCPI Dâmbovița, Direcția Silvică, Garda forestieră, Inspectoratul Județean de Poliție Dâmbovița sau altor organe de cercetare penală, Avocatul Poporului etc. În cursul anului 2023, în cadrul acțiunilor de verificare și control, urmare a sesizărilor depuse cu ocazia primirii în audiență sau prin intermediul petițiilor, au fost efectuate verificări la sediul comisiilor locale de fond funciar din cinci unități administrativ-teritoriale (Cobia, Lungulețu, Râu Alb, Gura Foii, Dragomirești) sau la sediul comisiei județene de fond funciar, ocazie cu care au fost constituite dosare pentru cazuri speciale și întocmite Rapoarte de control, Informare/Referat”, a menționat Claudia Gilia, prefectul județului Dâmbovița.

În anul 2023, Corpul de Control al Prefectului a efectuat următoarele acțiuni de control finalizate prin întocmirea de rapoarte de control:

1. Efectuarea unui control pentru verificarea respectării implementării la nivelul județului, a Programului operațional de ajutorare a persoanelor defavorizate (POAD), la distribuția produselor alimentare Lotul IV- Tranșa a VI-a;

2. Control tematic la serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale și alte servicii publice organizate în județul Dâmbovița, în baza atribuțiilor pe care structurile de specialitate ale instituției prefectului le au de a verifica modul în care serviciile publice deconcentrate își îndeplinesc atribuțiile. Activitatea de îndrumare, verificare și control a unui număr de 17 servicii publice, a vizat în anul 2023, în principal, verificarea îndeplinirii de către conducătorii instituțiilor a atribuțiilor ce le revin în calitatea lor de reprezentanți ai instituțiilor centrale în județ, a atribuțiilor legate de situații de urgență, a celor referitoare la solicitarea avizului prefectului pentru proiectele de buget și situațiile financiare, precum și activitatea de management, informare, funcționare, relații publice și de secretariat;

3. Control tematic la toate unitățile de învățământ de pe teritoriul județului Dâmbovița, având ca obiectiv la verificarea îndeplinirii condițiile pentru începerea anului școlar 2023- 2024.

Activitatea s-a derulat în perioada 28.08 – 07.09.2023 de către trei comisii mixte, având în componență reprezentați ai următoarelor instituții: Instituția Prefectului – Județul Dâmbovița, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Direcția de Sănătate Publică Dâmbovița și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Basarab I ” al Județului Dâmbovița.

Toate deficiențele constatate au fost aduse la cunoștința unităților administrativ – teritoriale în cauză, fiind astfel comunicate 52 de adrese în teritoriu pentru dispunerea de măsuri de remediere.  

De asemenea, Serviciul Programe Guvernamentale, Conducerea Serviciilor Publice Deconcentrate și Afaceri Europene a transmis adrese, prin care s-a solicitat dispunerea măsurilor necesare în vederea asigurării sistemelor de siguranță la acele unități de învățământ care nu aveau de niciun astfel de sistem.

Controale desfășurate la centrele rezidențiale de pe raza județului Dâmbovița de echipa mixtă permanentă constituită prin ordin de prefect și din a cărei componență fac parte reprezentanți ai multor instituții din județ, potrivit competențelor ce le sunt repartizate, fiind sub coordonarea Instituției Prefectului – Județul Dâmbovița. Acțiunile de control au avut diverse obiective și în funcție de acestea și de competențele instituționale, echipa a lucrat cu numărul corespunzător de membrii.

Astfel, în anul 2023, grupat pe obiective, au avut loc în ultimele două trimestre, trei acțiuni de control, unele dintre ele presupunând deplasări ale echipei, în mai multe zile, la diferite centre.

Obiectivele controalelor au vizat, cu precădere, verificarea respectării capacității pentru care centrul rezidențial a primit actul de reglementare, prin raportare la gradul de ocupare, precum și temeiului legal al găzduirii în centrul rezidențial pentru fiecare beneficiar. Pentru acest obiectiv au fost organizatepatru deplasări.

Două acțiuni de control au avut în vedere verificarea unei sesizări referitoare la activitatea unui prestator de servicii din județ, dar și verificarea împrejurărilor în care s-a produs decesul unei persoane dintr-un centru rezidențial.

De asemenea, personalul Corpului de Control al Prefectului a făcut parte din componența uneia dintre ele două echipe mixte de control care au participat la acțiunea de control a centrelor rezidențiale, organizată în baza O.M.A.I. nr. 101/2023.

Instituția Prefectului-Județul Dâmbovița a continuat derularea proiectului”Screening pentru cancerul de col uterin și tratament precoce – SCCUT”,în care suntem parteneri, încă din anul 2022,alături de Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului ”Alessandrescu – Rusescu”, Asociația ”Centrul de Dezvoltare Curriculară și Studii de Gen”, Fundația ”Renașterea pentru educație, sănătate și cultură” și Asociația Centrul Romilor pentru Politici de Sănătate – SASTIPEN.

În anul 2023, cu sprijinul Instituției Prefectului și al autorităților locale au fost testate 794 de femeidin localitățile în care a fost implementat proiectul.

Ceea ce ne-am propus să facem prin acest proiect este cu adevărat un pas spre a salva vieți, a aduce zâmbete pe fețele a mii de familii și a generaliza un comportament sănătos în societate, și anume, prevenția.

În perioada 15.05 – 30.06.2023 s-a derulat acțiunea de verificare a modului în care au fost salubrizate cursurile de apă și au fost realizate și întreținute șanțurile și rigolele în localități, pentru asigurarea secțiunilor de scurgere a apelor mari în județul Dâmbovița.

Prin ordin alPrefectului au fost constituite comisiile de verificare, alcătuite din reprezentanții Instituției Prefectului – Județul Dâmbovița (din partea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Dâmbovița); Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Basarab I” al județului Dâmbovița; Sistemului de Gospodărire a Apelor Dâmbovița (pentru râul Ialomița și afluenții săi din județul Dâmbovița); Sistemului Hidrotehnic Independent Văcărești (pentru râul Dâmbovița și afluenții săi din județul Dâmbovița); Sistemului de Gospodărire a Apelor Argeș (pentru râul Argeșși afluenții săi din județul Dâmbovița); Sistemului de Gospodărire a Apelor Ilfov-București (pentru râul Colentina și afluenții săi din județul Dâmbovița); Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Dâmbovița; Gărzii Forestiere Ploiești.

În județul Dâmbovița, au fost verificate un număr de 29 cursuri de apă cadastrate, 9 văi locale, un canal de aducțiune CA 2 și o derivație de ape mari (Potopu-Argeș).Acțiunea s-a desfășurat în  38 de comune și 5 orașe.

Au fost identificate 271 depozite necontrolate de deșeuri (menajere, vegetale, rezultate din construcții, materiale plastice, gunoi de grajd, deșeuri periculoase – anvelope uzate). S-au dispus măsuri de desființare de către unitățile administrativ-teritoriale verificate, a depozitelor necontrolate de deșeuri, identificate de pe malurile și din albiile cursurilor de apă, cu predarea acestora către operatori economici autorizați, precum și comunicarea în scris către entitățile cu atribuții de control a aducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse, însoțite de documente justificative.  S-au stabilit totodată termene de remediere a deficiențelor.

Pentru cele 43 de U.A.T.-uri controlate s-au dispus măsuri de decolmatare, întreținere și reprofilare a secțiunii de scurgere a șanțurilor și rigolelor stradale din localități.

În perioada 11 – 13.10.2023, s-a desfășurat acțiunea de verificare a stării tehnice și funcționale a construcțiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundațiilor, de pe râurile interioare și de la Dunăre, indiferent de deținător, din județul Dâmbovița, conform tematicii Ministerului Apelor și Pădurilor aprobată de ministrul apelor și pădurilor cu nr. 162283/29.08.2023.

Prin Ordinul Prefectului s-au constituit comisiile de verificare a stării tehnice și funcționale a construcțiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundațiilor, alcătuite din reprezentanții Instituției Prefectului – Județul Dâmbovița, Administrației Bazinale de Apă Buzău-lalomița, Administrației Bazinale de Apă Argeș-Vedea, Sistemului de Gospodărire a Apelor Dâmbovița, Sistemului Hidrotehnic Independent Văcărești, Sistemului de Gospodărire a Apelor Argeș, Sistemului de Gospodărire a Apelor Ilfov-București, I.S.U. ”Basarab I”, Gărzii Forestiere, S.C Hidroelectrica S.A., A.N.I.F. – Filiala Județeană Dâmbovița.

La acțiunile de verificare și control s-au avut în vedere:

-starea tehnică și funcțională a digurilor longitudinale, de compartimentare și de remuu;

-starea tehnică și funcțională a digurilor, barajelor și digurilor de contur, a acumulărilor permanente mici (categoriile „C” și „D”);

-lucrările de regularizare a cursurilor de apă cu evidențierea punctelor/sectoarelor vulnerabile de pe cursurile de apă;

-situația stocurilor de materiale și a mijloacelor de apărare existente;

-măsurile întreprinse pentru reactualizarea Planurilor de acțiune în caz de accident la baraj;

-stadiul integrării hărților de risc la inundații în planurile de urbanism și amenajare a teritoriului de interes local;

-stadiul măsurilor și acțiunilor desfășurate la nivel de județ în vederea implementării Planului de măsuri pentru diminuarea riscului la inundații (PMDRI);

-verificarea la nivelul unităților administrativ-teritoriale a modului în care au fost afișate în locuri publice semnificația codurilor de culori pentru avertizările meteorologice și hidrologice, precum și semnificația semnalelor de alarmare acustică a populației, afișarea extraselor din Planul local de apărare împotriva inundațiilor, ghețurilor și poluărilor accidentale la sediul primăriilor și pe pagina de internet a instituției;

-stadiul măsurilor și acțiunilor desfășurate la nivel de județ privind aplicarea prevederilor Planului de restricții și folosire a apei în perioade deficitare, de la nivelul fiecărei  Administrații Bazinale de Apă.

În urma verificărilor au fost stabilite termene și responsabilități în vederea remedierii deficiențelor constatate, astfel încât măsurile dispuse să conducă la diminuarea efectelor unor eventuale inundații.

Anul 2024 va fi unul plin de noi provocări, mai ales că este un an în care Instituția va trebui să depună un efort susținut pentru organizarea în cele mai bune condiții a celor patru tipuri de scrutine electorale.

Vom prelua, în continuare, problemele sesizate de către dâmbovițeni și vom depune toate eforturile pentru a le rezolva.

Vom fi alături de autoritățile locale în eforturile de a implementa proiecte, în fiecare comunitate, în folosul oamenilor.

Am răspuns și vom răspunde pozitiv tuturor inițiativelor care au ca obiectiv protejarea cetățenilor și dezvoltarea comunităților.

Vom reprezenta cu onestitate interesele dâmbovițenilor pe plan local și internațional.

Vom sprijini mediul de afaceri să creeze noi locuri de muncă și să investească în resursa de muncă tânără din județ.

Mulțumiri tuturor colaboratorilor și partenerilor noștri!

Instituția Prefectului Județului Dâmbovița va rămâne liantul dintre cetățeni și Guvern.

Împreună vom face din Dâmbovița un pol de dezvoltare și un loc sigur în care dâmbovițenii să își construiască un viitor, aici, în România”, a transmis Claudia Gilia, prefectul județului Dâmbovița.

leave a reply