Miercuri, 10 aprilie, la Centrul Tehnic Renault Titu, s-a lansat cea de-a XV-a ediție a programelor Rabla clasic și Rabla plus, unul dintre principalele obiective ale Guvernului PSD-ALDE pentru combaterea poluării și îmbunătățirea calității aerului.
Prin programul Rabla au fost casate peste 550.000 de autovehicule vechi, poluante și au fost achiziționate peste 300.000 de mașini noi, care bineînțeles poluează mai puțin.
„Ne dorim ca în acest domeniu pașii importanți să fie făcuți, exact așa cum scrie și în programul de guvernare. Guvernul acordă un spațiu mare cercetării și inovării din România. A venit momentul să ne aducem aminte de o perioadă în care nu exista o dezvoltare într-o anumită ramură a industriei fără ca să nu aibe suportul cercetării și inovării. Eu îi felicit pe producători, indiferent dacă este vorba de Dacia sau Ford, cum îi felicit și pe toți cei care sunt dealeri lor și pe importatori. Consider că fiecare, în egală măsură, participă la înnoirea parcului auto național.
Trebuie să vă spun din capul locului că aici, în România, există un astfel de Centru de Cercetare Inovare și Dezvoltare, care este reprezentativ pentru tot S-Estul Europei și țin să îi felicit pe toți românii care lucrează în acest centru și de tot profesionalismul lor și de tot sufletul lor pe care îl pun în slujba poporului român.
Consider că în orice domeniu avem nevoie de cercetare, de dezvoltare și inovare.
Și pentru că suntem în plină desfășurare a președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene, să nu uităm că inclusiv o directivă merge în acest sens. Și pentru că astăzi sărbătorim a 15-a ediție a lansării Programului Rabla, aceea de reînnoire a parcului auto național. Românii doresc să își cumpere o mașină nepoluantă, o mașină care din punct de vedere estetic să arate altfel și doresc să circule în siguranță pe drumurile acestei țări. Mai știu că ori de câte ori a fost nevoie, Administrația Fondului de Mediu, Ministerul Mediului și Guvernul au încercat să îmbunătățească de la ediție la ediție acest program, astfel încât sumele pe care noi le acordăm să fie unele care să stimuleze cetățeanul pentru a debloca acest sistem de rable, de deșeuri, care, de multe ori, ne deranjează atunci când ele sunt lăsate în curtea omului să plouă, să ningă peste ele pentru că nu mai pot fi folosite. Le vedem prin parcări, le vedem abandonate. Anul 2019 este anul pornirii motoarelor reciclării în România.
Dorim ca aceste autovehicule vechi să fie duse acolo unde trebuie și fiecare componentă să fie reciclată, am hotărât acum două săptămâni ca ITP-ul să fie scos din ghidul de finanțare astfel încât tot ceea ce este vechi, de care nu ne mai putem folosi, dar care are posibilitatea să fie reciclat, să fie reciclat”, a declarat la Titu ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.
În anul 2019, suma alocată pentru programul Rabla CLASIC este de peste 320 milioane lei, pentru circa 35.000 de prime de casare, cu posibilitate de suplimentare, cuantumul primei de casare este de 6.500 lei iar pentru programul Rabla PLUS suma alocată este de 93 milioane lei.
În plus, pentru a stimula și mai mult achiziția de vehicule pur electrice sau electrice hibrid, Administrația Fondului pentru Mediu finanțează cu 90 de milioane de lei achiziția și instalarea de stații de încărcare performante în municipiile reședință de județ.
