Prof. Silvia Mareș, Pro România Dâmbovița, întreabă public: Cum se aplică, în fapt, scenariile pentru redeschiderea școlilor?

Ana Maria Popescu 12/08/2020 0
Prof. Silvia Mareș, Pro România Dâmbovița, întreabă public: Cum se aplică, în fapt, scenariile pentru redeschiderea școlilor?

„Radiografie” a situației existente în învățământ, cu o lună înainte de redeschiderea școlilor, anunțată de președintele Iohannis!

Școlile au început deja pregătirile pentru 14 septembrie, însă există mari probleme cu care se confruntă în momentul acesta unitățile de învățământ. Prof. Silvia Mareș, coordonatorul Organizației de Femei a Pro România Dâmbovița și al Departamentului Educație al Filialei județene, dar și director al Colegiului Național „Constantin Cantacuzino” Târgoviște, a identificat printre acestea supraaglomerarea, asigurarea măsurilor necesare de distanțare fizică, dar și cum vor reuși profesorii să parcurgă în acest an inclusiv materia rămasă în urmă de anul trecut.

„De exemplu, în județul Dâmbovița, în perioada 25 iunie – 9 iulie, au existat 352 de cazuri noi. Media zilnică înseamnă 25,14. Raportat la o populație de aproximativ 490000 de locuitori, rezultă că în județul nostru s-a înregistrat o medie de 0,0513 noi cazuri de coronavirus la mia de locuitori. Aceasta înseamnă că în județul nostru cel mai probabil aproape toate școlile vor funcționa în scenariul verde, adică cu toți elevii fizic la școală. Un calcul simplu ne spune că într-o școală din mediul urban cu o medie de 28 de elevi la clasă, pentru a asigura distanțarea de minimum 1 metru între elevi, cel mai probabil clasa va fi împărțită în două grupe”, arată Silvia Mareș care prezintă totodată și consecințele acestor fapte.

„1. Numărul claselor se dublează, deci elevii vor învăța în 2-3 schimburi, caz în care Pro România întreabă actualul guvern dacă le asigură elevilor navetiști transportul pentru a se deplasa către școală, în condiții de siguranță epidemiologică. Pro România Dâmbovița urmărește ca, pe termen mediu și lung, copiilor să le fie puse la dispoziție mijloace de transport în comun special destinate elevilor navetiști.

  1. Numărul orelor se dublează, rezultă că va fi necesar un număr dublu de profesori. Pro România se întreabă de unde vor fi luați aceștia? Pro România consideră că modificarea încadrării cu profesori la clase, în special pentru elevii din anii terminali, ar putea avea consecințe grave în ceea ce privește adaptarea, dar și că va genera un val de nemulțumire în rândul părinților și al elevilor.

Ce soluție se întrevede? Probabil reducerea numărului de ore de școală, promulgată deja de președintele Iohannis și care ar trebui aplicată din septembrie. Sindicatele afiliate FSLI spun că «în anul școlar 2020–2021 se va merge pe programa școlară veche și pe planul de încadrare deja conturat». Însă tot sindicaliștii spun că Ministerul Educației va pilota programe școlare noi”, arată prof. Silvia Mareș.

Alte consecințe, observate de membrul Pro România Dâmbovița, sunt la fel de îngrijorătoare: ”Din păcate, în condițiile actuale, cel mai probabil nu se va mai putea organiza programul Școală după școală care era esențial pentru mulți părinți, fiindcă sunt la muncă între orele 8 și 17:00(18:00). De aici rezultă o problemă nouă. Ce se va întâmpla cu copiii în perioada în care nu sunt la școală? În ceea ce privește descentralizarea deciziei privind organizarea noului an școlar (care în acest moment e doar o promisiune), Pro România consideră că este o măsură bună pentru că fiecare școală este altfel: are o altă construcție, clasele au dimensiuni diferite, numărul de elevi este diferit, accesul la facilități sanitare este foarte diferit, iar aceste diferențe sunt evidente mai ales între mediul rural și mediul urban, practic, fiecare școală este o comunitate și nu există o soluție unică. Nu trebuie să luăm în calcul aceleași măsuri într-un județ sau în alt județ, dacă au situații epidemiologice diferite.  De asemenea trebuie să avem în vedere că acolo unde există spațiu excedentar nu există apă curentă pentru spălatul pe mâini. Cum vorbim aici despre asigurarea condițiilor de igienă?”

Expunând toate aceste probleme, prof. Silvia  Mareș consideră că ”reprezentanții autorităților publice locale ar fi trebuit să se întâlnească deja cu directorii de școli și reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Dâmbovița, căci au avut la dispoziție câteva luni pentru a găsi soluții pentru redeschiderea unităților de învățământ. Nu avem spații foarte mari în curțile școlilor și cred că acolo se puteau găsi tot felul de soluții, de exemplu construcții modulare, pavilioane, dar bineînțeles toate astea trebuia pregătite din timp, nu pot fi pregătite la jumătatea lunii august. De asemenea, având în vedere că foarte multe școli sunt în plin proces de reabilitare, aceasta produce o presiune suplimentară, nefiind identificate încă soluții pentru desfășurarea activității didactice”.

Vă reamintim că președintele Klaus Iohannis a anunțat săptămâna trecută că școala se va redeschide în septembrie după mai multe scenarii (verde, galben și roșu) care vor fi aplicate în funcție de situația epidemiologică din fiecare localitate în parte.

Leave A Response »