Primul proiect cu fonduri europene al Crucii Roșii Dâmbovița a ajuns la final. Finanțarea europeană s-a încheiat, proiectul merge mai departe

Ana Maria Popescu 10/01/2020 0
Primul proiect cu fonduri europene al Crucii Roșii Dâmbovița a ajuns la final. Finanțarea europeană s-a încheiat, proiectul merge mai departe

„Împreună spunem STOP abandonului școlar” – proiect pe fonduri europene al filialei Dâmbovița a Crucii Roșii, ajuns la final!

Derulat în perioada 18 septembrie 2019 – 17 ianuarie 2020, proiectul în valoare de 992,728.60 lei, cotă de cofinanțare 2%, a avut ca obiectiv general Consolidarea capacității Societății Naționale de Cruce Roșie Filiala Dâmbovița de a formula și promova o alternativă cu impact național, la politica publică inițiată de Guvern în domeniul prevenirii părăsirii timpurii a școlii și în concordanță cu Strategia de Consolidare a Administrației Publice.

„Împreună spunem STOP abandonului școlar” NU se va opri

Vineri, 10 ianuarie 2020, la conferința de presă organizată cu ocazia încheierii proiectului european, președintele Crucii Roșii Dâmbovița, Ionuț Ghibanu, a declarat: „Este un proiect cu finanțare europeană, proiect pe care Filiala de Cruce Roșie Dâmbovița l-a implementat și care s-a intitulat «Împreună spunem STOP abandonului școlar». Este un proiect care a început în septembrie 2018 și se finalizează în această lună, un proiect prin care am încercat să formulăm și să promovăm o alternativă cu impact național la politica publică inițiată de Guvern în domeniul prevenirii părăsirii timpurii a școlii. De aceea a trebuit să ne implicăm activ, alături de partenerii noștri – Consiliul Județean Dâmbovița, Primăria Târgoviște, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Direcția de Asistență Socială Târgoviște, Instituția Prefectului. Am avut colaborări foarte bune cu mai multe unități administrativ-teritoriale din județul nostru și din afara județului pentru că proiectul pe care noi l-am implementat considerăm că este unul de o importanță majoră, întrucât abandonul școlar este o provocare foarte mare pentru toată lumea. Trebuie să ne implicăm activ ca să putem să scădem numărul copiilor care renunță la școală și de aceea aș menționa și implicarea bisericii, implicarea Arhiepiscopiei Târgoviștei aici în județul Dâmbovița, dar și a altor eparhii din celelalte județe în care noi am implementat acest proiect. Am avut o caravană de informare care a cuprins o serie de întâlniri de lucru între reprezentanții filiale noastre și reprezentanți ai autorităților publice locale… Unitățile administrativ teritoriale unde noi am implementat proiectul sunt: Dărmănești, Dragomirești, Cojasca, Potlogi și Moroeni, în județul Dâmbovița, iar în afara județului nostru în Sudiți – Ialomița, Videle – Teleorman, Dragalina – Călărași și Mănești – Prahova. De asemenea, am implementat proiectul și în județul Vâlcea, în localitatea Prundeni. Pentru a face școala mai atractivă pentru copiii care puteau să renunțe la cursuri. Am încercat să le arătăm acestora ce înseamnă Caravana «Sanitarii pricepuți» (…) Vă asigur că vom duce mai departe acest proiect, cu sprijinul Inspectoratului Școlar, al Arhiepiscopiei Târgoviște, chiar dacă acest proiect s-a terminat din punct de vedere al finanțării europene…”

Program de sprijin al comunităților

În cadrul proiectului, a fost susținut un Program social de sprijin al comunităților în domeniul reducerii părăsirii timpurii a școlii. Realizarea programului social (o politică alternativă la Strategia Națională privind reducerea părăsirii timpurii a școlii) a avut la bază o abordare integrată, pe de o parte din perspectiva cadrelor didactice implicate în procesul de integrare social, precum și din perspectiva comunității, în vederea înscrierii copiilor la școală și susținerea participării acestora la programul școlar.

Rezultatele proiectului au fost:

– Capacitate crescută a ONG-urilor şi partenerilor sociali de a se implica în formularea şi promovarea de propuneri alternative la politicile publice iniţiate de guvern;

– 8 seminarii regionale și 8 mese rotunde/grupuri de lucru la nivel regional (cu participarea reprezentanţilor ISJ, Casa Corpului Didactic, Ministerul Educaţiei, ai Prefecturilor, Consiliilor Judeţene, Direcțiile de Asistență Socială și Protecția Copilului, unităţi administrative teritoriale şi parteneri sociali ce activează în domeniul educaţiei) pentru identificarea şi elaborarea măsurilor alternative pentru reducerea părăsirii timpurii a şcolii (elaborarea Programului Social – alternativa la politica publică în domeniul reducerii părăsirii timpurii a şcolii);

– Alternativa la Politica Publică în domeniul reducerii părăsirii timpurii a şcolii – document elaborat;

– Formarea unei reţele de facilitatori la nivel comunitar în vederea sprijinirii directe a comunităţii de a se implica activ în participarea copiilor la învăţământul obligatoriu;

– 10 parteneriate cu UAT-uri şi 10 întâlniri de lucru în comunitate (cu participarea facilitatorilor), în regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, pentru implementarea politicii publice alternative.

În perioada 21 octombrie – 8 noiembrie 2019, s-a derulat în cadrul proiectului o caravană de informare ce a cuprins o serie de întâlniri de lucru între reprezentați ai Filialei de Cruce Roșie Dâmbovița și reprezentanți ai autorităților publice locale, membri marcanți ai comunității din 10 localități ce aparțin regiunii Sud-Muntenia, localități enumerate de președintele Ionuț Ghibanu.

Caravana „Sanitarii Pricepuţi” în școli s-a materializat în zece întâlniri de lucru cu cadrele didactice în vederea pregătirii, organizării şi derulării de concursuri cu scopul de a face şcoala mai atractivă. Întâlnirile au avut loc în fiecare regiune, în şcoli cu risc mare de abandon şcolar/absenteism.

Experiență unică pentru Crucea Roșie Dâmbovița, o ”poartă” către alte proiecte europene

Raul Pavelescu, directorul Crucii Roșii Dâmbovița, a precizat: „Iată că au trecut 16 luni, au trecut foarte repede, dacă cineva ne-ar fi spus în septembrie 2018 că vom ajunge așa de repede și de ușor astăzi aici nu l-aș fi crezut… A fost primul proiect cu finanțare europeană pe care Filiala de Cruce Roșie Dâmbovița l-a implementat, din fericire și grație echipei de care am avut parte nu au fost probleme în implementarea lui. A fost o experiență unică pentru noi pentru că am avut multe de învățat, cred că de acum încolo ne va fi mai ușor în implementarea și accesarea altor fonduri europene. Am reușit să atingem toți indicatorii din proiect fără nicio problemă, pe unii dintre ei chiar i-am depășit… Suntem bucuroși că am reușit să facem acest lucru, mulțumim tuturor celor care ne-au sprijinit pentru îndeplinirea acestui proiect”.

Din partea partenerului Consiliul Județean Dâmbovița, a vorbit despre proiect președintele forului administrativ, Alexandru Oprea: „Proiectul la care facem referire este o inițiativă benefică, este primul proiect implementat de Filiala Județeană de Cruce Roșie și sper să fie un motiv de a continua și de a încerca să accesăm și alte surse de finanțare pentru a sprijini activitatea acestei instituții absolut necesare pentru comunitatea locală. Mă bucur să au fost selectate grupuri țintă din unități administrativ teritoriale în care chiar avem o problemă cu o anumită categorie socială, cu anumitele persoane vulnerabile din punct de vedere social și cred că a sprijini și a încerca să aducem aceste persoane la școală este o activitate care trebuie să fie continuă și care să nu fie derulată doar în cadrul unor proiecte de acest gen. Susțin cu tărie că cei care au educație au o șansă în plus în viață, au o șansă să-și întemeieze o familie, să aibă un loc de muncă și, de ce nu, să devină cetățeni onorabili ai comunității”.

„Trebuie să tratăm abandonul școlar împreună”

Monica Ilie, viceprimarul municipiului Târgoviște, a vorbit despre abandonul școlar și din perspectiva Primăriei Târgoviște, interesată și implicată, la rândul ei, în reducerea cât mai mare a acestui fenomen.

„Abandonul școlar rămâne o problemă socială în continuare și noi o tratăm ca o problemă socială, inclusiv la nivelul Primăriei Târgoviște. În cadrul proiectului a fost inclusă în monitorizare Școala «Smaranda Gheorghiu» și vine ca o completare a eforturilor pe care le facem la nivelul Primăriei, prin Direcția de Asistență Socială. Abandonul școlar este o problemă socială pentru că el generează lipsa forței de muncă, în sensul că cei care nu reușesc să obțină calificări și competențe, care se cer la momentul acesta pe piața forței de muncă, automat nu pot fi încadrați pe un loc de muncă. De asemenea atrage după sine excluziune socială, sărăcie, atrage după sine probleme de sănătate. Trebuie să tratăm abandonul școlar împreună, toate instituțiile și toți factorii care pot decide și care au un cuvânt de spus în acest sens. Trebuie să remarc colaborarea foarte bună care există între Primăria Târgoviște și Crucea Roșie Dâmbovița, colegii mei sunt în permanentă legătură cu specialiștii de la Crucea Roșie și întotdeauna sunt pe teren și se ajută reciproc. Continui să spun și continuăm să credem că educația trebuie să fie o prioritate și trebuie să rămână o prioritate. Ne-am străduit în municipiul Târgoviște să dovedim acest lucru, dovadă că investim cât de mult putem în reabilitarea, consolidarea, modernizarea și extinderea unităților de învățământ. La acest moment, se lucrează la peste 13 unități de învățământ… De asemenea, există un proiect în care sunt incluși aproximativ 150 de copii de nivel gimnazial, primar și de la grădiniță într-un proiect cu finanțare europeană, copiii din zona Romlux care beneficiază de programe after-school, de masă, de transport până la școală, până la domiciliu, de kit-uri care conțin articole de îmbrăcăminte, produse sanitare, produse de igienă. Evident că nu este niciodată suficient și că este foarte mult de făcut, iar aceste eforturi nu trebuie să rămână singulare sau să se oprească după un număr de luni sau de ani… Acești copii oricum se adaptează foarte greu unui nou stil de viață și dacă îi „abandonezi” la finalul proiectului se vor întoarce în mediul în care au crescut atâția ani. De aceea efortul comunității trebuie să fie unul solidar și permanent pentru ca să dăm o șansă acestor copii și implicit să ne dăm nouă o șansă ca viitor în comunitatea locală. Este nevoie de inițiative care să fie promovate și susținute, astfel încât să fie luate în seamă și la nivel național și mai departe trimise către Inspectoratele Școlare”.

 

Leave A Response »