Asemeni căpeteniilor otomane puse pe căpătuială din jefuirea provinciilor aflate sub papucul Padișahului, Ponta-Bey, prim ministru al unei țări aflată – economic și social – în comă, nu găsește altă soluție pentru umplerea visteriei decât jupuirea mai multor piei de pe mujicii plătitori de biruri (și așa prea multe și prea mari) din Țara Românească.
Probabil inspirat de vizita în Turcia – sau pentru că e fan Suleiman Magnificul – Victor Ponta a anunțat că și-a însușit propunerea (încă) (liber)alului Relu Fenechiu privind introducerea unei noi accize în prețul benzinei și al motorinei. În viziunea guvernanților, astfel s-ar strânge bani pentru construcția a 4000 de km de autostrăzi, în România!
Trecând peste constatarea că nici un om întreg la cap nu crede bancul cu 4000 de km de autostrăzi (cel mult, 4000 de noi ocazii de a ”pune botul” la bani publici, pentru baronetul USL) și că pe Ponta nu-l mai crede nimeni, nici dacă se jură că albu-i alb, măsura anunțată ar putea provoca o scădere dramatică a nivelului de trai. Țara e sărăcită, pustiită, după bâlbâielile din perioada 2010-2012 și după heirupismele populiste ale guvernelor Ponta I și II, după tăierea investițiilor generatoare de locuri de muncă, în favoarea pomenilor electorale și după ce ținta de absorbție a fondurilor europene s-a prăbușit lamentabil.
Oricum ar întoarce guvernații problema, este evident că în România combustibilii sunt supra și para accizați, guvernări succesive compensând incompetența și neputința de a strânge bani la buget, prin majorări de taxe sau prin introducerea unora noi – capitol la care guvernul Ponta este campion absolut!
Revenind la benzină, la începutul anului 2013, jurnaliștii de la Pro TV făceau o analiză a cuantumului accizelor și taxelor de tot soiul, în prețului benzinei. Astfel, în cazul benzinei fără plumb, care costa 370 de euro pe tonă la poarta rafinăriei, ajungem să plătim peste 1200 euro la pompă, diferența constituind-o birul care merge în buzunarele largi ale statului. La prețul producătorului se adaugă acciza de 467 euro, taxa de drum de 125 de euro şi taxa de solidaritate (pentru acoperirea prejudiciului creat prin falimentul Bancorex) de 10 euro. Dacă includem TVA de 24% se ajunge la un preţ de 1205,28 euro pe tonă. Nu mai puțin de 835,28 euro – atât se duce la bugetul statului pentru fiecare tonă de benzină – care costă 370 euro la producător!!!! Adică aproape 70%!
E un procent-record. Mai ales dacă ne raportăm la puterea de cumpărare, situație în care ne clasăm pe ultimul loc în Europa…
Ce-ar fi să ne comparăm cu SUA? Acolo, benzina este cu 30% mai ieftină decât la noi. Însă americanii plătesc o acciză de 0,13 dolari pe litru, echivalând 0,09 euro. În vreme ce românii achită în jur de 0,34 euro. Adică de aproape patru ori mai mult!